Tri đira do Zira (29.4.-1.5.2023.)

Do Zira preko vrhova tri otoka – Dugog otoka, Ugljana i Pašmana – tijekom prvomajskog vikenda od subote, 29. travnja, do ponedjeljka, 1. svibnja 2023. godine.

Svaki uspon na neki vrh planine ili brda uvijek vodi preko nekoliko usputnih vrhova. Iskusni planinar to dobro zna. Tek kada se popne na prvi usputni vrh, onda mu se otvori vidik, te sazna da do konačnog cilja još mora preći preko par vrhova… Ova naša trodnevna avantura vodila je na vrh usamljenog ličkog brda Zir (850 m) preko vrhova Dugo otoka – Orljaka (301 m), Ugljana – Šćaha (288 m) i Pašmana – Veliki Bokolj (274 m).

Đir prvi, Dugi otok

Rano ujutro u subotu krenulo nas je 27 u tri kombija. Vožnja do zadarske trajektne luke Gaženica i ukrcaj na trajekt za Dugi otok do pristaništa u Brbinju. Tijekom vožnje brodom do najdužeg otoka zadarskog arhipelaga društvo nam prave planinari iz Zagreba (PD Pliva) i Đurđevca (PD Borik). Nakon oko sat i pol iskrcava se u Brbinju na Dugom otoku. O dužini otoka postoji i legenda koja kaže kako je nekad davno bio dugačak kao i danas, a možda i duži. No, vile su se dogovorile da će podijeliti otok na dva dijela, i to baš na najužemu mjestu. Kopale su i kopale ali ih je u tome poslu zatekla zora. I tako su ostale zatočene u špilji neobavljena posla, a kao dokaz vilinske nakane ostala je spilja Strašna peć. Ulaz u spilju nalazi baš ispod našeg cilja, vrha Orljaka (301 m), na nadmorskoj visini od 70 metara. Sa skretanja sa središnje prometnice na otoku, koja spaja sjeverni s južnim dijelom, izlazimo iz kombija i nastavljamo do vrha, gdje stižemo za oko sat vremena. Pogled puca na Zadar i Velebit u pozadini te na preostale otoka arhipelaga iako su nebo prekrili visoki oblaci i sakrili sunce. Prema jugoistoku nakon tridesetak metara višeg najvišeg vrha otoka do kojeg ne vode planinarski putovi, Vele Straže, nazire se Telašćica te Kornatsko otočje. Spuštamo se vrha i vraćamo u Brbinj da se ukrcamo na zadnji trajekt s otoka u 17 h do Zadra gdje smo smješteni apartmanima za ovaj vikend.

Đir drugi, Ugljan

U nedjelju, iz Gaženice polazimo za Preko na Ugljanu. Prije nego će trajekt pristati u Preku morao je pokupiti nekoliko putnika s malog otočića Ošljaka koji se nalazi nasuprot ugljanskih naselja, Kali i Preko. Iz Preka vozimo se do crkvice sv. Lovre i groblja ispred Lukorana gdje započinje planinarska staza do vrha Šćah (288 m). Kroz mali zaseok Turkije i maslenike započinje uspon kroz makiju do prijevoja gdje se razdvajaju staze za Šćah i susjedni vrh sv. Mihovil na kojem se nalaze ostaci utvrde. Od prijevoja staza do Šćaha ide preko škrapovitog terena gdje se povremeno treba poslužiti i rukama. Na vrha stižemo unutar vremena koje je pisalo na početnom putokazu. Uz uživanje u prekrasnom sunčanom danu zadnjeg travanjskog dana imamo stanku za gablec. Na povratku do kombija u zaseoku Turkije kod kućnog broja Put Dunatovih 4 na poziv domaćina skrećemo u dvorište obitelji Ive Dunata gdje se okrepljujemo hladnom vodom. Prošlo je podne i sunce je u zenitu te valja potražiti zaklon od UV-zraka u hladu stabala mandarina.

Đir treći, Pašman

Nakon ukrcaja u kombi krećemo s Ugljana na Pašman preko mosta Ždrelac do naselja Dobropoljana. Iz Dobropoljane vodi kratka planinarska staza do vidikovca na vrhu Veliki Bokolj (274 m). S vrha dopire glazba s razglasa jer je tamo tada bio postavljen cilj utrke „Đirada“. Utrka je već bila pri kraju i prvi sudionici su se već počeli spuštati natrag u Dobropoljanu kada smo stigli. Planinarska staza vodi kroz maslinike po većim dijelom asfaltiranom i betoniranom strmom putu do vrha, a trasa „Đirade“ je išla blažim usponom kroz maslinike i voćnjake iznad Dobropoljane. Za 45 minuta na vidikovcu na vrhu kroz dalekozor promatramo obližnje otoke te naselja na kopnu. Nakon silaska u trajektno pristanište u Tkonu ukrcavamo se na trajekt za Biograd u 16,20 h. Večer u Zadru provodimo u šetnji gradskim središtem, sunce polako zalazi, a nakupljaju se i novi oblaci.

Do Zira

Na 1. maj, praznik rada, započinjemo naš povratak nakon obilaska otoka zadarskog arhipelaga. Uz put, u Gornjoj Ploči, silazimo s autoputa da bi stali u zaseoku Trkulje pod Zirom odakle krećemo na šetnju do vrha. Na vrh krećemo u društvu nekoliko planinara iz Rijeke, a vodi nas jedan od pasa što su nas dočekali na parkiralištu. Predvođeni domaćim vodičem koji dobro poznaje teren Zira stižemo na vrh otkrivši i neke nove putove…